Skip to content

En kärleksförklaring till boken

2013/01/28

Jag älskar böcker. Jag har alltid älskat böcker. Ett av mina allra starkaste barndomsminnen är när mamma tog med mig till Lunabiblioteket i Södertälje. Där fick jag känna, lukta, bläddra och inte minst läsa i alla dessa underbara böcker.

Till en början var jag alldeles för liten för att kunna läsa själv. Men på detta magiska ställe fanns det stora svarta fåtöljer där jag kunde krypa upp och sätta på mig enorma hörlurar och lyssna på böcker. Först fick jag välja vilken bok jag ville lyssna på. Det gjorde jag genom att bläddra i stora lådor som innehöll omslag till LP-skivor. När jag hade valt ut ett omslag fick jag gå till den snälla tanten i informationen som tog fram och satte på skivan på en skivspelare och pekade på fåtöljen där just min bok skulle läsas upp.

Min favorit var Djungelboken. Jag lyssnade på den om och om igen. Kunde den i stort sätt utantill och visste exakt var i berättelsen skivan hade små jack som gjorde att den hoppade till och därmed bröt den mjuka rytmen i berättelsen.

Senare, i tidiga tonåren, blev Klintebiblioteket min hemvist där jag hängde så mycket jag bara kunde. Nu var det deckare som hade fångat mitt intresse och jag läste allt av Arthur Conan Doyle, Agatha Christie och Colin Dexter som jag kunde få tag på. Som mest kunde jag sluka ett par, tre böcker om dagen.

På den vägen är det. Min fascination för och förälskelse i böcker och bibliotek har bara fördjupats med åren. Numera blir det dock inte så många deckare. Inte så mycket skönlitteratur heller för den delen. På senare år har jag istället börja sluka faktaböcker av alla de slag. En och annan roman slinker fortfarande med men mest blir det faktaböcker. Men jag hoppas att jag en dag ska komma tillbaka till romanen som det självklara huvudvalet. Inte minst för att, som Per Torberger skrev så fint i sin blogg häromdagen:

Skönlitteratur är facklitteratur. Riktigt bra skönlitterära berättelser, berättar någonting om människan. Det är sådana berättelser som genom sin form och sitt innehåll lyckas förmedla generella och universella insikter om vad, hur och varför människor är. Ofta på ett mycket intressantare, verkligare och trovärdigare sätt än det som normalt kallas “facklitteratur”.
Bra skönlitteratur har funktionen att den lär oss någonting om människan, mänsklig verksamhet eller den värld vi lever i.

Och för dig som undrar, ja jag läser fortfarande helst böcker i det tryckta formatet. När det gäller just böcker så tycker jag fortfarande att det analoga har ett övertag över det digitala.

En ögonblicksbild: i min bokhylla just nu

Det här är bloggpost 006 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

