Skip to content

Tre grymma appar för härarbete

2013/01/29

När jag började plugga på universitetet minns jag att jag reflekterade några gånger över hur mycket lättare det var att studera i vissa miljöer. Att vissa miljöer helt enkelt gjorde mig mer produktiv medan andra miljöer visade sig vara rena motivationsdödaren. Detta var ju något som jag självklart anpassade mig till och såg till att utnyttja i den mån jag kunde, både under tiden jag studerade men även när jag kom ut i arbetslivet.

Så när jag ca 10 år senare hörde författaren och kreativitetsföreläsaren Teo Härén prata om konceptet ”härarbete” insåg jag snabbt att Teo hade lyckats ringa in och sätta en etikett på något som jag, och säkert fler med mig, alltid har gjort men på ett mer omedvetet och outtalat plan.

Men vad är då att härarbeta? Så här presenterar Teo begreppet i boken Härarbeta:

Härarbeta [hä’rarbeta] v. -r -de -t 1. Att
arbeta på den bästa möjliga platsen (oavsett
om det är på kontoret, hemma eller någon helt
annanstans) 2. Att få nya intryck och nya idéer
genom att fysiskt förflytta sin arbetsplats.

Med den nya teknikens intåg har mina förutsättningar för att kunna härarbeta radikalt förbättrats. Nuförtiden behöver jag inte längre släpa på en tung ryggsäck med böcker, anteckningsblock, pennor och andra attiraljer när jag vill härarbeta. Istället klarar jag mig alldeles finfint med min iPad och några få tillbehör.

Nedan listar jag mina favoritappar som gör att jag på ett enkelt sätt kan jobba var som helst, när som helst, bara jag kommer ihåg att ta med mig min iPad, mitt trådlösa tangentbord och min styluspenna.

Vad behöver du för att kunna härarbeta? Har du någon favoritapp eller något annat verktyg som du använder dig av? Tipsa gärna i kommentarsfältet nedan eller pinga mig på Twitter.

Evernote

Med åren har Evernote kommit att bli utgångspunkten i allt jag gör, både när jag befinner mig på min arbetsplats och när jag härarbetar. I Evernote samlar jag mina anteckningar, bilder, ljud och filer som jag behöver för att kunna arbeta. Här planerar, strukturerar och sorterar jag mina tankar och idéer och här lägger jag grunden till olika rapporter och sammanställningar.

En av sakerna som jag älskar med Evernote är att den är plattformsoberoende. Det innebär att jag på ett smidigt sätt kan växla mellan min jobbdator (PC), min hemdator (Mac), min jobbtelefon (Samsung Galaxy), min privata mobiltelefon (iPhone) och min surfplatta som jag har genom jobbet (iPad) och enkelt ta upp arbetet där jag lämnade det.

Penultimate

Ibland vill jag kunna klottra och skissa på lite olika idéer och för detta ändamål använder jag Penultimate. Att den appen är integrerad med Evernote är förstås ingen slump…

Dropbox

För lite större filer och dokument använder jag Dropbox som jag tycker har ett väldigt trevligt gränssnitt, både för läsning och streaming av exempelvis videofiler.

syncbox_transparent

Dropbox: ”Your life’s work, wherever you are.”

Det här är bloggpost 007 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

