Skip to content

Två Google Chrome-tillägg som jag inte klarar mig utan

2013/01/27

När jag tvingades arbeta med en annan jobbdator än min egen för en tid sedan blev jag smärtsamt medveten om att det finns två tilläggsmoduler till Google Chrome, eller ”Chrome extensions”, som jag inte klarar mig utan. Nåja, klarar och klarar, allt är ju relativt, men låt mig få förklara vad det är med dessa tillägg som gör dem oumbärliga för mig.

Klipp till Evernote

Klipp till EvernoteKlipp till Evernote är ett fantastiskt tillägg som låter mig klippa hela, eller valda delar, av det jag hittar på webben som en anteckning i mitt Evernote-konto.

Förutom att anteckningen blir en permanent ögonblicksbild av innehållet på den aktuella sidan så kan jag också välja rubrik, taggar samt vilken anteckningsbok i Evernote som jag vill att klippet ska sparas i. Jag kan också lägga till egna anteckningar, exempelvis en liten notering till varför jag har sparat klippet.

Det som jag också älskar med detta tillägg är att jag kan låta det söka igenom mina anteckningar i Evernote när jag gör en sökning på Google. Mycket användbart när jag har vaknat på min disträa sida och inte minns den exakta sökordsfrasen som genererade den där artikeln som jag vill läsa en gång till…

Har du någon favorit bland alla tiotusentals tillägg som idag finns tillgängliga på ”Chrome Web Store”? Tipsa gärna i kommentarsfältet nedan eller pinga mig på Twitter.

Det här är bloggpost 005 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

Uppdatering 2015-04-07

Efter en uppmärksammad artikel på dn.se idag så kan jag såklart inte längre rekommendera tillägget Webpage Screenshot. Jag har därför raderat den delen från detta blogginlägg. Läs mer om hur hemlig kod spionerar på svenskars surfvanor.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

