Skip to content

BBC Radio – en skattkammare med drama i världsklass

2015/03/05

Easy_Listening

Jag älskar brittiska deckare. Gärna av den lite mer traditionella sorten av författare som Agatha Christie och Colin Dexter, till vilka jag har ett alldeles särskilt kärleksförhållande.

Men lika mycket som jag älskar att läsa deckare, lika mycket njuter jag också av att lyssna till radioteater baserade på spännande kriminalhistorier. Jag minns därför min stora lycka när jag på högstadiet upptäckte att bibliotekets fantastiska vrår inte bara gömde Agatha Christies samlade verk i bokform, utan att jag dessutom kunde låna hem kassettband med dramatiseringar av mina favoritböcker. Helt fantastiska produktioner med några av Storbritanniens främsta skådespelare i huvudrollerna.

Nuförtiden vänder jag mig inte längre till biblioteket för dessa skatter. Med internets intåg har jag sedan länge istället börjat lyssna på BBC Radio. Där sänds med jämna mellanrum klassiska produktioner med Agatha Christies karaktärer Hercule Poirot och Miss Marple – vilka är och förblir mina favoriter.

I och med möjligheten att ta del av BBC:s stora radioarkiv så har jag förstås också hittat några nya pärlor. I öronen just nu har jag till exempel Dorothy L Sayers gentlemannadetektiv Lord Peter Wimsey.

Tips: För smidigare lyssning i din iPhone, ladda ned appen BBC iPlayer Radio på brittiska App Store (kräver ett eget Apple ID).

Foto: Easy Listening av Jonas Christian Hansen (CC BY-NC-ND 2.0)

Det här är bloggpost 5 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

