Skip to content

2015 – året då vi börjar ställa hårdare krav på relevant innehåll i rätt kanal

2015/03/04
peder_gunnarsson_foto_maria_sjogren

Foto: Maria Sjögren

I mitten av januari hade jag förmånen att lyssna till Peder Gunnarsson från Ungdomsbarometern prata på temat “Medielandskapet 2015 – relevansens renässans” på ett frukostseminarium i Svenska Annonsörers regi.

Ungdomsbarometern ett analysföretag som varje år genomför Sveriges bredaste ungdomsstudie där man låter tusentals unga från hela landet berätta om alltifrån intressen och medievanor till tankar om framtiden. Men fokus för den här presentationen var alltså hur man når dagens och morgondagens konsumenter i det nya medielandskapet.

Med den mängden data som undersökningen genererar så finns det såklart mycket underlag för en hel del intressanta insikter och trendspaningar, något som Peder levererade på ett sätt som lockade fram en hel del skratt men också några rynkade pannor bland oss deltagare. Rapporten är kompakt och finns att beställa i sin helhet från ungdomsbarometern.se. Här sammanfattar jag de tre intressantaste punkterna som jag tog med mig från seminariet.

One medium to rule them all
Trenden sedan flera år tillbaka är att traditionella medieinslag som print, radio och TV där man använder olika prylar för olika medieformat ersätts av en och samma kanal (internet) där samtliga prylar man har kan hantera samtliga medieformat. Det är inget nytt och inget konstigt men det är spännande att se data på hur tydlig denna trendbrytning börjar bli när man jämför unga (15-24 år) med vuxna (25-49 år), där ungdomarna idag konsumerar 70-80% av all text, ljud och bild via internet(!). Något som Peder kommenterade så här på seminariet:

Frågan är, kommer unga växa upp och skärpa sig och bli som vi? Eller kommer vuxna börja lägga om sina vanor? Mycket talar för det sistnämnda. Det unga gör idag kommer att vara mainstream för vuxna imorgon.

Stenhård konkurrens om uppmärksamhet skärper kraven på relevans
En annan trend är att allt fler ställer sig frågan – är det här relevant för mig? Detta ökar kravet på mig som innehållsproducent att skapa rätt innehåll, för rätt målgrupp, i rätt kontext. Innehållet måste helt enkelt vara superrelevant för mig och mina intresseområden för att du överhuvudtaget ska dyka upp på min intressehorisont – för att jag ska vilja engagera mig och ta del av det du vill kommunicera.

Detta får såklart flera konsekvenser. Med tanke på att den organiska räckvidden i sociala medier börjar bli alltmer begränsad för innehåll som inte leder till interaktion så har ingen längre råd med att ge sina tittare eller sina läsare ett halvdant innehåll. Det innebär också att det kommer att bli mycket dyrare framåt att nå ut med innehåll som är “så där” engagerande.

Om man dessutom lägger till att det finns en klassisk 10/90-fördelning för hur interaktion sker i sociala medier, där mer än 90% av det samlade engagemanget kommer från den knappa tiondel som är mest aktiv, så förstår man snabbt att den interaktion som faktiskt sker kanske inte är den man ska basera alla sina kundinsikter på.

Gränsen för vad som är ett varumärke håller på att suddas ut
Allt finns överallt närsomhelst. Exempelvis Pewdiepie – är det en person eller ett varumärke? Och vad kommer denna gränsförskjutning att ställa för krav på företag och organisationer framöver?

Bonus:
Tiita gärna på YouTube-klippet nedan där Peder håller en presentation om ungas mediebeteenden på IAB Sweden Conference 2014.

Det här är bloggpost 4 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

Annonser

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: