Skip to content

Headspace – appen för dig som vill träna din mentala fitness

2015/03/03

Meditating_Outside_RelaxingMusic

Som KI-forskaren Åsa Nilsonne så klokt påpekar i Filosofiska rummet som sändes den 11 januari i år så verkar det som att vi människor har svårt att mentalt hantera att det idag finns (nästan) obegränsade möjligheter till vad vi kan välja att göra med våra liv.

För egen del så använder jag mig av mindfulness för att landa i mig själv och sålla i det enorma utbudet av information och aktiviteter – något som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

Men även för en inbiten mindfulness-nörd kan det ibland vara det svårt att hålla motivationen uppe och då är det alltid tacksamt att ta hjälp av en app.

Sedan några veckor tillbaka använder jag mig av appen Headspace (tips-tack till Åsa Holmberg – aka @webbredaktoren) som rönt stora framgångar världen över.

Till skillnad från den mindfulness-app som jag tipsat om tidigare så riktar sig Headspace till användare på alla nivåer. Du behöver alltså inga förkunskaper om mindfulness eller meditation för att börja använda Headspace. Ett stort plus är dessutom de illustrativa (och söta!) animationer som hjälper dig vidare i processen. Ett exempel på en sådan animation hittar du nedan.

Bild: Meditating Outside av RelaxingMusic (CC BY-NC-SA 2.0)

Det här är bloggpost 3 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

