Skip to content

Konsten att se på TV utan att se på TV

2013/01/25

När jag disputerade i början av 2008 så önskade jag mig inte presenter i vanlig ordning. Nej, som den nörd jag är så önskade jag mig istället rätt och slätt pengar för att kunna bygga upp en digital mediahubb hemma. Med generösa bidrag från nära och kära tillsammans med egna besparingar så lyckades jag lagom till sommaren samma år skrapa i hop tillräckligt med pengar för att kunna köpa en platt-TV och en Mac mini (3:e generationen).

Sedan dess har den digitala film- och TV-revolutionen gjort sitt stora intåg här i Sverige. 2008 hade SVT Play redan funnits i ett par år och YouTube var inne på sitt tredje år. Dock fanns det få andra (lagliga) streamingtjänster som på ett tillfredsställande sätt fungerade tillsammans med min Macintosh. SF Anytime fanns förstås men fungerade inte på Macen pga av den drm-lösning som plattformen byggde på då. Men sakta men säkert började det dyka upp olika lösningar och tjänster som utmanade mitt traditionella TV-tittande.

Idag tittar jag nästan inte på TV i tradionell mening överhuvudtaget. Förutom SVT Play så är det genom tjänster som UR Play, BBC iPlayer, ITV Player, Magine, Netflix och nu senast HBO Nordic som jag tar del av olika på TV-produktioner.

Genom att de allra flesta tjänsterna idag dessutom finns tillgängliga i mobiltelefoner och på surfplattor så är det inte mycket som är sig likt när det gäller mitt och familjens TV-tittande längre. Kontrasten mellan då och nu blev extra tydlig i julas när jag och min familj tillbringade ledigheten tillsammans mina föräldrar och min bror och hans son. Där satt vi samlade i TV-soffan på kvällarna, mamma och pappa tittades på ett ”riktigt” TV-program på den ”riktiga” TV:n medan vi andra tittade på olika TV-program/filmer/YouTube-klipp på våra olika ”devices” med hörlurar inpluggade i öronen. Tillsammans, framför TV:n, med ändå i våra egna världar.

Det här är bloggpost 003 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

