Hoppa till innehåll

Apropå #gräv13

2013/03/09

Sofia Mirjamsdotter uppmärksammade omvärlden på fredagskvällen hur ett panelsamtal under rubriken ”Late night show” som anordnades av Gräv 13 höll på att spåra ur:

https://twitter.com/mymlan/status/310128894177054720

Mycket har skrivits om händelsen under dagen idag, inte minst av Maria Sveland själv, men också av bland andra Fredrik WassMarie Andersson och Kalle Lindberg. Även Janne Josefsson och Täppas Fogelberg har bidragit med sina åsikter om vad som faktiskt hände under seminariet. Som väntat går vittnesmålen isär men tydligt är att vuxna människor har hanterat den uppkomna situationen på ett oerhört oproffsigt och plumpt sätt.

Detta tillsammans med det blogginlägg som Vian Tahir publicerade på fredagskvällen gör mig frustrerad, väldigt frustrerad. Och jag reagerar därför på det sätt som jag brukar göra i situationer där jag inte vet varken ut eller in: genom att läsa på. Jag har länge tänkt beställa Elaine Eksvärds bok Härskarteknik: den fula vägen till makt och det senate dygnets händelser har gjort att jag äntligen kommit till skott. Jag har sedan tidigare boken Whistling Vivaldi av socialpsykologen Claude M. Steele i bokhyllan. Nu är tiden mogen att faktiskt läsa den.

Vi kan alla bidra till att sätta stopp för härskartekniker och stereotypa beteenden, vi behöver bara lära oss att hantera verktygen. Och uppbåda modet att faktiskt göra det.

Det här är bloggpost 046 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Lämna en kommentar