Skip to content

Amazon överträffar min förväntningar och ger mersmak

2013/03/08

Så länge jag kan minnas har jag varit ett stort fan av postorder. Faktum är att jag kommer ihåg hur jag och min bästa kompis redan i tidiga tonåren satt djupt försjunkna i Ellos-katalogen och kryssade för alla snygga kläder och sminkprodukter som vi ville köpa. Då bodde jag på landet, långt ifrån storstadens glamour och butiker, och postorderkatalogen öppnade dörrar som annars låg utanför min horisont.

Därför är det kanske inte så konstigt att jag med Internets intåg snabbt anpassade mig till den nya kanalen och övergav postorderkatalogen för alla webbutiker som snabbt började skjuta upp som svampar ur jorden.

Men trots att jag är en van e-handelskonsument vid det här laget så har jag, med undatag för mina Apple-produkter, aldrig kommit mig för att beställa produkter utomlandsifrån. Men förra veckan tog jag klivet även över den tröskeln och beställde en Glif Plus från brittiska Amazon. Och jag är mäkta imponerad. Jag har ju sedan tidigare erfarenhet av att handla på sajten då jag är en trogen användare av Kindle-plattformen så smidigheten i Amazons köpprocess var jag redan väl medveten om.

Men sedan kom de positiva överraskningarna. Först ett bekräftelsemejl på orden med en direktlänk till min ordersida på amazon.co.uk där jag lätt kunde få en överblick över beställningen. Dessutom fanns det tydlig information om vad jag behövde göra för att annullera beställningen om jag så önskade. Några timmar sedan kom ett nytt mejl som berättade att nu var mitt paket på väg och så här följer du paketets väg genom Europa. Slutligen så fick jag ytterligare ett mejl när produkten fanns att hämta ut hos mitt lokala paketombud, vilket jag gjorde tidigare idag.

Det som jag imponeras mest av är dock inte den smidiga beställnings- och leveransprocessen utan paketet som produkten levererades i. Här behövdes minsann ingen sax eller annat verktyg för att klippa bort buntbandet eller tejpen som normalt brukar omge alla paket jag får hemskickade till mig. Nej, istället har Amazon tagit fram en egen paketlösning där jag enkelt öppnar paketet genom att riva längs en perforering. Snyggt Amazon!

IMG_5595 IMG_5596

Du kanske också gillar:


Det här är bloggpost 045 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

