Skip to content

Plötsligt händer det!

2015/03/21

Maria Sjögren är ett vanligt namn, så pass vanligt att jag upplever att det är svårt att bygga min egen identitet kring namnet. Det är något jag upptäckte tidigt, redan 1998 när jag skaffade min första e-postadress på Hotmail. Användarnamnet mariasjogren var såklart redan upptaget. Efter lite klurande så föddes istället min internetavatar molbimien – som hängt med mig ända sedan dess.

Maria Sjögren

Maria Sjögren aka molbimien

Allteftersom åren gått så har det inte direkt blivit lättare. Domänen mariasjogren.se och mariasjogren.com har i många år varit upptagna och därför har jag istället satsat på att bygga min digitala närvaro kring namnet molbimien.

Men utav en slump så surfade jag ikväll in på mariasjogren.se och döm om min förvåning när jag möttes av felmeddelandet ”This webpage is not available”. Några snabba klick på tangentbordet senare så noterade jag att samma gällde för mariasjogren.com. Genast började pulsen att slå snabbare – och fort som jag bara förmådde surfade jag vidare till loopia.se som jag använder som registrar för mina domäner. Till min glädje upptäckte jag att båda domänerna verkligen var lediga!

Så äntligen, efter många års väntan, är jag numera ägare av domännamnen mariasjögren.se, mariasjogren.se och mariasjogren.com. Tjohoo!

För dig som vill veta mer om varför du ska äga din egen domän så rekommenderar jag att läsa vidare på sajten Domänpirater – ett lovvärt initiativ av .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur). Så här skriver Måns Jonasson i ett blogginlägg:

Här [på sajten Domänpirater] vill vi på ett lättsamt sätt informera om det ganska allvarliga i situationen, men också fortsätta att övertyga fler om att ett personligt domännamn är det bästa sättet att ha kontroll över sin digitala identitet.

Och om du liksom jag undrar över hur lång tid det tar egentligen innan jag kan surfa till den nyregistrerade domänen så vill jag tipsa om blogginlägget När kan jag börja använda min .se-domän?

Det här är bloggpost 21 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

