Skip to content

Intranätdagarna 2015 – med grus i skorna som största hindret

2015/03/25

intranatdagarna_2015_maria_sjogren

Idag deltog jag för första gången på Ability Partners konferens Intranätdagarna. Som inbjuden talare var det med lite extra fjärilar i magen som jag tog Djurgårdsfärjan över till Djurgården och Scandic Hasselbacken för konferensens första dag. Men med alla engagerade deltagare och moderator Fredrik Wackås professionella omhändertagande så övergick pirret snabbt i nyfikenhet och intresse för vad dagen skulle komma att erbjuda.

Jag tycker att alla presentationerna höll hög kvalitet och gav mig något matnyttigt att ta med hem. De starkaste intrycken gjorde Fredrik Wackå och Jonas Söderström – som båda gav många konkreta och handfasta råd för vad man ska tänka på när man går in i ett intranätprojekt.

Medan Fredrik lyfte fram serviceredaktörens roll och att nyttan med intranätet uppkommer först när det hjälper medarbetaren att på ett effektivt sätt lösa de viktigaste uppgifterna så pratade Jonas om vad vi behöver göra för att göra den digitala arbetsplatsen mänsklig. Något som jag tycker att Sören Sandell lyckades övertyga i alla fall mig om att Vasakronan är på god väg att lyckas med.

Jag vill också ge ett extra plus i kanten till Alejandra Ellerås och Jesper Olsson från Mölnlycke Health Care som visade på hur IT och kommunikation kan jobba tillsammans och ha en dialog kring till exempel lasttester och webbanalys för att leverera ett intranät som tillgodoser hela verksamhetens behov.

Som brukligt är på en konferens så var den stora behållningen av dagen alla erfarenhetsutbyten som skedde i samband med programpunkterna och pauserna mellan sessionerna. Och som Fredrik mycket klokt reflekterade över i slutet på dagen så kan man nog sammanfatta nuläget bland svenska intranät med det klassiska citat från Muhammad Ali:

It isn’t the mountains ahead to climb that wear you out; it’s the pebble in your shoe.

Imorgon är fortsätter programmet och då ser jag fram emot att få lyssna till bland andra Jocke Jardenberg.

Det här är bloggpost 25 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

