Skip to content

Frigör tankekraft med digitala verktyg: Evernote

2014/03/18

Den 16 mars höll jag och Per Hård Af Segerstad en uppskattad session på WebCoast  som handlade om Evernote och IFTTT – två digitala verktyg som förenklar din vardag och frigör tankekraft. I två bloggposter kommer jag att sammanfatta våra bästa tips från sessionen. I detta första inlägg fokuserar jag på Evernote.

Åsa Holmberg fångade min och Pers lycka när vi bestämde oss för att hålla en session tillsammans bara några minuter innan gridden släpptes.

Evernote – ditt digitala minne
Den grundläggande tjänsten i Evernote är lika genial som den är enkel – spara information och hitta den när du behöver den. Jag använder också Evernote som ett digitalt minne, vilket för mig innebär att jag frigör mina grå celler, dvs. tankekraft, till annat än att komma ihåg olika saker. Men just tack vare att tjänsten är så smart utformad så finns det antagligen lika många sätt att använda Evernote som tjänsten har användare, vilket i dagsläget är ca 80 miljoner stycken (!).

Evernote-gurun Anders Sporring brukar jämföra Evernote med en Swiss Army Knife, dvs ett redskap för alla tänkbara situationer, vilket jag tycker är en väldigt bra liknelse. Det är egentligen bara fantasin som sätter begränsningar. Här ger jag några exempel på vad jag använder Evernote till.

Planera events
Evernote är en toppentjänst för dig som jobbar med att planera stora events, exempelvis för att:

  • Samla alla uppslag och idéer
  • Dela anteckningsböcker och anteckningar med andra som arbetar med projektet
  • Skriva diverse listor, exempelvis att göra-listor, inköpslistor, etc.

Även för små events är applikationen helt överlägsen och jag använder den både professionellt och privat för att planera diverse evenemang, exempelvis inför sonens Minecraftparty i samband med hans 7-årskalas förra året.

Samla dina favoritrecept
Innan jag började använda Evernote skrev jag ned alla mina favoritrecept i en liten bok som jag alltid släpade med mig på resor, tillsammans med ett antal kokböcker. Men nuförtiden så samlar jag alla mina recept i Evernote istället. Både sådana som jag hittar på nätet och mina favoritrecept från mina kokböcker. För den mer matintresserade finns dessutom Evernote Food som hjälper dig att komma i håg alla matupplevelser.

Skriva minnesanteckningar
Minnesanteckningar är antagligen det jag främst använder Evernote till. Sedan några år tillbaka antecknar jag alltid allting direkt i Evernote, antingen från min telefon, min surfplatta eller min dator, beroende på vad jag har med mig för utrustning. Fördelen är att jag har allt på ett ställe och jag kan på ett enkelt sätt dela med mig av mina anteckningar, både via mejl och i sociala kanaler.

Mkt spännande teknisk lösning av @molbimien #sswc3

A post shared by Hanna Metsis (@metsis) on

Hanna Metsis underbara bild från bussen på väg till SSWC 2011. Jag dokumenterade alla mina upplevelser därifrån med min dåvarande iPhone 3GS och ett Apple Wireless Keyboard. I Evernote såklart.  

Förbereda blogginlägg
På samma sätt som du kan samla tips och idéer för events så kan du använda Evernote för att förbereda dina blogginlägg, dvs. samla alla uppslag och idéer. Jag brukar också skriva klart hela blogginlägget i Evernote för att sedan kopiera in texten på min blogg när jag känner mig färdig med texten.

Så gör du för att spara alla tips på ett ställe
En av Evernotes absolut främsta styrkor är att det är så enkelt att spara allehanda tips i applikationen. Du har möjlighet att mejla in tips direkt i ditt Evernote-konto, till utvald anteckningsbok och med taggar samt datum för eventuell påminnelse.

En annan superfunktion är Evernote Web Clipper, vilket illustreras på ett bra sätt i videon nedan.

Fler Evernote-tips:

Kanske vill du också läsa:

From → tips & trix

Kommentera

