Skip to content

Mer är inte alltid bättre – därför står jag över #Blogg100 i år

2014/03/08

För precis en vecka sedan startade en ny omgång av #Blogg100-utmaningen. Fredrik Wass har denna gång lyckats med bedriften att få fler än 750 personer (!) att anmäla sig till utmaningen där man förbinder sig att ska skriva ett blogginlägg om dagen, 100 dagar i följd.

Blogg100 är en otroligt spännande och kul utmaning och jag är mäkta stolt över att jag deltog och genomförde den förra året. Det var en fantastiskt lärorik upplevelse på många plan, vilket jag beskrev i blogginlägget Hundra inlägg senare – min lärdomar från #Blogg100. Så när Fredrik ställde frågan på Facebook om det fanns ett intresse att köra utmaningen även i år så var jag först väldigt sugen på att hoppa på tåget.

Men vis av erfarenhet så gav jag mig själv denna gång några dagar att tänka över beslutet. För även om det för egen del är tydligt att jag behöver denna typ av utmaning för att komma till skott med mitt bloggande så vill jag inte hoppa på en utmaning om jag inte är beredd att genomföra den till 100 procent.

Och om det var något jag lärde mig förra året så är det att dygnet har bara 24 timmar. Som förälder till en härlig 7-åring och engarerad medarbetare på kommunikationsavdelningen på Karolinska Institutet så finns det därför inte alltid tid över till skrivandet. Det är helt enkelt för mycket annat som pockar på min uppmärksamhet. Och det där med att pliktblogga – det är liksom inte min grej.

För precis som Thord Daniel Hedengren skriver i sitt inlägg Allt är inte bra nog för att publiceras så är jag också av den åsikten att allt som skrivs är faktiskt inte bra nog att publiceras. Och att pliktblogga är i mina ögon att skriva ett inlägg som förmodligen inte håller måttet.

Därmed inte sagt att allt som jag skriver och läser nödvändigtvis måste hålla absolut toppkvalitet. Det faller på sin egen orimlighet. Men för egen del vill jag att incitamentet för att skriva och publicera ett inlägg alltid ska vara att jag tror att det faktiskt tillför värde för någon. Att mina tankar har betydelse och att det jag skriver uppskattas av någon därute. Att du som läsare får tips om ett digitalt verktyg eller ett videoklipp som du inte hört talas om förut, eller att mina reflektioner väcker en tanke även i dig.

Så jag har bestämt mig. Less is more. I år står jag över Blogg100-utmaningen.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

