Skip to content
Tags

Saffransknutar och lussekatter

2013/12/08

Inspirerad av recept från både ICA#blogghen och Icakuriren så har jag idag bakat lussebullar till skolans luciafirande nästa vecka. 

Istället för att nöja mig med bara en sorts lussebullar gjorde jag en dubbel sats av degen och bakade både lussekatter och saffransknutar på en och samma gång. Min förhoppning är att jag på så sätt kommer att kunna tillfredsställa alla smakpreferenser i klassen.

Detta recept räcker till ca 30 saffransknutar och 30 lussekatter. 

Ingredienser
100 g jäst
300 g smör eller margarin
4 påsar saffran (à 1/2 g)
4 dl socker
10 dl mjölk
500 g kesella (10 %)
1 tsk salt
2 ägg
ca 1920 g vetemjöl

Fyllning saffransknutar:
150 g smör
150 mandelmassa

Sockerlag till pensling av saffransknutar:
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vatten

Fyllning lussekatter:
Russin

Ägg till pensling av lussekatter

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°C och ställ fram smör till fyllningen till saffransknutarna så att det hinner bli rumsvarmt.

Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Stöt saffranet med lite av sockret i en mortel. Rör ner saffranet i det smälta smöret och tillsätt mjölken och ljumma degspadet så att den blir fingervarm. Häll lite av degspadet över jästen och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt sedan resten av degspadet, salt, socker, kesella, ägg och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Jäs under bakduk ca 45 min.

Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i två lika stora delar och låt vila under bakduk ca 10 min.

Tips! Baka ut saffransknutarna först – de kan bli så groteskt stora annars.

Saffransknutar
20131208-213151.jpg
Dela degen i två delar. Kavla ut delarna i rektanglar, ca 30×45 cm. Bred på smöret och riv över mandelmassan. Vik långsidorna mot varandra. Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor, tvinna och forma dem till lösa knutar. Lägg på plåtar klädda med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk ca 45 min. Koka under tiden upp socker och vatten till sockerlagen. Låt koka ca 1 minut och ta sedan av kastrullen från plattan och låt sockerlagen svalna lite.

Grädda bullarna i mitten av ugnen i 225 grader i ca 8 minuter. Pensla direkt med sockerlagen och låt svalna på galler under bakduk.

Lussekatter
20131208-213212.jpg
Forma lussekatter och lägg på plåtar klädda med bakplåtspapper. Tryck ned ett russin i vardera ögat och låt sedan jäsa under bakduk ca 30 min. 

Pensla bullarna med ägg och grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 8 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Kommentera

Kommentera

