Skip to content

Artipelag – en ny favorit i Stockholms skärgård

2013/05/12

Som den gotlandstös jag är så längtar jag ständigt efter havet, efter mötet mellan land och öppet vatten. Därför är det med en viss förkärlek som jag söker efter strandnära stockholmspärlor – platser där jag kan få andrum för både kropp och själ när längtan efter Östersjöns pärla blir alltför stor. Idag hittade jag en ny sådan plats – ett smultronställe som jag med all sannolikhet kommer att återvända till om och om igen.

På Hålludden, alledels intill Baggensfjärden, ligger Artipelag – en omtalad och prisbelönt byggnad som ritats av den framlidne arkitekten Johan Nylén på uppdrag av familjeföretaget BabyBjörn AB. Den privata konsthallen och eventlokalen är i sig en enastående upplevelse där man har lyckats väva samman natur och arkitektur på ett sätt som gör mig förundrad, rentav förstummad. Lägg sedan till konst och kultur, god mat och en bedårande utsikt och du har ett vinnande koncept. På artipelag.se läser jag:

Vår avsikt har varit att skapa ett utflyktsmål på hög internationell nivå – med gränsöverskridande konstutställningar, inspirerande aktiviteter och god mat.

En avsikt som jag tror att man har alla förutsättningar att lyckas med.

artipelag

From → smultronställen

2 kommentarer
  1. Ja, Artipelag är riktigt bra! Bara synd att det är stängt nu under vintern..

    • Än så länge har de öppet! Jag var där för bara någon helg sedan – lika mysigt som vanligt! Och lika mycket folk…

Kommentera

