Skip to content

IFTTT – en smart webbtjänst som förenklar din digitala närvaro

2013/04/19

Det finns otroligt många bra webbtjänster som kan hjälpa dig att maximera nyttan av din digitala närvaro. Som jag tipsat om förut så är Evernote en sådan tjänst som på många sätt underlättar min vardag och som hjälper mig att minnas saker som jag annars hade förpassat in i glömskans korridorer.

Ett annat favoritverktyg sedan lång tid tillbaka är IFTTT (förkortning av If This Than That) som på många sätt har förenklat och automatiserat mitt användande av vissa digitala tjänster. Precis som namnet antyder så utför IFTTT olika kommandon utifrån specifika triggers som du själv anger. På så sätt kan du koppla ihop olika digitala kanaler, närmare bestämt 60 stycken, så att en viss åtgärd i en webbtjänst triggar en annan åtgärd i en annan webbtjänst. Jag använder exempelvis IFTTT bland annat för att automatiskt publicera alla bilder jag lägger upp på Instagram på min bildblogg.

IFTTT

Det som är så spännande med IFTTT är att det bara är fantasin som begränsar hur du kan använda tjänsten och jag springer hela tiden på nya exempel på användningsområden.

Nyligen så berättade exempelvis Henrik Löwenhamn i ett blogginlägg hur han via IFTTT sparar alla incheckningar på Foursquare i en Google-kalender. På så sätt kommer han att vid årets slut snabbt kunna få en överblick över var han har varit under 2013.

Har du några favoritrecept vad gäller IFTTT? Tipsa i så fall gärna i kommentarsfältet nedan eller pinga mig på Twitter.

Det här är bloggpost 087 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

