Skip to content

Triage – första hjälpen för din inkorg

2013/04/17

Mitt mejlmonster har växt sig allt större de sista åren och ibland känns det verkligen som att jag drunknar i mejl. Bara för någon vecka sedan blev jag varse om att jag inte är ensam om denna upplevelse när Magnus Höij kvittrade ut följande tweet:

Ett sätt att hantera mejlmonstret är att göra som Jocke Jardenberg beskrev i ett blogginägg för drygt två år sedan. Det är också en metod som jag har anammat för min jobbmejl och som fungerar väldigt bra i det sammanhanget.

Men den sista tiden har jag märkt att det är min privata mejl som ger mig mest ångest. Genom åren har jag samlar på mig flera olika mejlkonton som jag använder i olika syften och det har hänt ett par gånger nu att mejl från mina nära och kära har drunknat och glömts bort i den enorma mejlskörden som jag får varje dag. Jag har vidtagit olika åtgärder för att komma till rätta med detta, exempelvis har jag blivit bättre på att säga upp olika nyhetsbrevsprenumerationer – jag hinner ju ändå aldrig läsa dem. Numera har jag heller inga notifieringar från olika sociala medier – de spammar ju bara ned inkorgen och oftast har jag ändå redan läst dem i sin rätta kontext.

Därför blev jag väldigt nyfiken när jag såg Erik Stattin kvittra ut följande tweet häromdagen:

Sagt och gjort så laddade jag ned Triage: Email First Aid som kostar 15 kronor i svenska App Store och konstaterade rätt fort att detta är appen för mig. Tanken är alltså att du, när du har en stund över, snabbt ska kunna skanna igenom dina mejl, arkivera eller radera det som är oviktigt och på så sätt ta bort bruset och mildra stressen som annars lätt smyger sig på när det är dags att kolla mejlen. Eller som Southgate Labs själva beskriver appen:

Triage is for people who struggle to stay on top of their inbox. It doesn’t try to replace your desktop mail client, but lets you use your downtime to quickly remove the noise and stress.

Triage-First_aid_for_your_inbox

Uppdatering: Ett alternativ för dig som framförallt använder gmail som din mejlklient kan vara den hypade appen Mailbox. Den har i dagarna precis också blivit öppen för alla och du behöver inte längre stå i kö för att börja använda den.

Det här är bloggpost 085 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

