Skip to content

Hur svarar du på frågan varför?

2013/04/08

De senaste dagarna har jag läst två vitt skilda – och tänkvärda – texter som handlar om frågan varför. Varför bloggar du? Hur orkar du? Hur hinner du?! Frågor som jag tror att många engagerade och driftiga personer får med jämna mellanrum, vilket kanske inte alltid är av godo.

Den ena texten är skriven av Karin Brånebäck, lärare och just nu aktuell som en av åtta officiella bloggare för SETT2013. Inlägget Det här med att blogga är härligt och uppriktigt och sätter ord på så många av mina egna tankar. Karin skriver bland annat:

Bloggandet gör att jag känner mig mer motiverad att lära och att jag fortsätter att växa. Delad kunskap skapar helt enkelt en gemenskap där du hela tiden vill lära dig mer.

Den andra texten damp ned i min inkorg tidigare idag och gav mig en rejäl tankeställare. Det är författaren och föreläsaren Olof Röhlander som i sitt nyhetsbrev skriver på temat Fråga inte varför. Han skriver bland annat:

Ordet varför öppnar för analys och grubblerier. Ibland är helhet viktigare än detaljer. Om du vet att någon älskar dig, fråga inte varför den personen gör det. Gör du det, då finns också risken att du blir som violinisten som inte kan njuta av konserten längre eftersom hon bara analyserar stråkarna.

Så innan du svarar på frågan varför nästa gång, hejda dig och fundera på om det verkligen är något du vill svara på.

Det här är bloggpost 076 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

