Skip to content

Så hanterar jag informationsflödet – med mindfulness och reflektion

2013/04/07

information_overload_Michael_ReuterHur konsumerar du information? Är det något som du överhuvudtaget reflekterar över? I dagens samhälle där rapporterna duggar tätt om hur mycket av vår vakna tid som vi lägger på att följa flöden av olika slag, må det vara statusuppdateringar och inlägg på Facebook och Twitter, RSS-flöden från bloggar eller nyhetsflöden i digital eller analog form, så är det en fråga som i alla fall jag ständigt återkommer till.

Jag är förstås inte ensam om att fundera över detta. Exempelvis har författaren Clay A Johnson skrivit en bok med titeln The Information Diet: A Case for Conscious Consumption där han diskuterar hälsoaspekten av informationsflödet. Detta var också temat för radioprogrammet Filosofiska rummet för några månader sedan då Sofia ”Mymlan” Mirjamsdotter, Andreas Jacobsson och Peter Gärdenfors diskuterade konsten att leva i ett informationssamhälle.

Men medan jag upplever att många fokuserar på själva flödet av information så vill jag lyfta fram tanken att det kanske inte bara handlar om hur vi konsumerar information och vilken information vi väljer att konsumera. Exempelvis ger Clay ger förljande råd i sin bok: “Consume deliberately. Take in information over affirmation.” och detta är självklart en central pusselbit. Men jag tror också att det är angeläget att ge hjärnan tid och utrymme för reflektion, tid för att bearbeta all den information som den faktiskt tar in.

Mitt sätt att få tid för reflektion, att se till att jag inte hamnar i obalans med ett alltför stort informationsinflöde, är genom mediation. Genom att göra ingenting upplever jag att jag blir mer klartänkt och lugnare, att jag får perspektiv på mina tankar och beteenden, vilket i sin tur hjälper mig att agera utifrån mina intentioner.

Är du nyfiken på det här med meditation men vet inte hur du ska komma igång? Lyssna då på Andy Puddicombe som med sin TED-presentation från TEDSalon förra året på ett effektivt sätt illustrerar hur 10 minuter av att göra ingenting kan göra hela skillnaden.

Vill du hellre se klippet med högre upplösning så hittar du presentationen även på ted.com.

Bild: Information Overload av Michael Reuter (CC BY)

Det här är bloggpost 075 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

