Skip to content

Låt Julian Treasure inspirera dig till att ta kontroll över ljudet runt omkring dig

2013/03/28

Jag tror ingen ifrågasätter mig när jag säger att ljud påverkar oss, antagligen mycket mer än vad vi själva inser. Vem har inte varit med om tillfällen då tonerna av en speciell låt får hjärtat att slå ett extra slag och kroppen att fyllas av förväntan. Eller hur ett musikstycke plötsligt öppnar dörrar till minnen som får ögonen att tåras. Eller hur trötta vi kan känna oss efter att ha vistats en dag i en bullrig miljö.

Någon som vet mer än de flesta om hur ljud påverkar oss är Julian Treasure, ljudexperten som talat på TED inte mindre än fyra gånger. Tack vare TEDs ”surprise me”-funktion har jag lyssnat till Julian för första gången idag. Och första lyssningen gjorde mig så nyfiken att det slutade med att jag nu lyssnat till alla hans fyra TED Talks. Gör det du med. Använd gärna spellistan på YouTube nedan där jag samlat hans fyra presentationer i kronologisk ordning.

Det här är bloggpost 065 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

