Skip to content

Tre steg mot ökad transparens

2013/03/27

Idag har jag tagit tre steg för att öppna upp min blogg för personer utanför min sociala mediesfär. Jag har nämligen tidigare dolt bloggens synlighet från sökmotorer eftersom jag helt enkelt inte har tyckt att den har haft ett innehåll som jag har velat skylta med. Hittills är det därför framförallt personer som följer mig på Twitter som har hittat till min blogg, vilket också återspeglas i statistiken. Men i och med #Blogg100-utmaningen så har jag sakta men säkert börja fylla sajten med innehåll och nu tycker jag att tiden är mogen att låta fler hitta och läsa det jag skriver om.

De tre stegen som jag har tagit för att öka synligheten och hittbarheten är:

  • Från och med idag så tillåter jag sökmotorer att indexera min blogg.
  • Jag har aktiverat Google Authorship – dvs. jag har kopplat ihop min blogg med min profil på Google+.
  • Jag har också verifierat min blogg med Google Webmaster Tools och laddat upp en Sitemap för att underlätta för Google att komma igång med att indexera min blogg.

Att jag äntligen kom till skott med detta just idag tackar jag Sarah Hernandez för som med sitt blogginlägg Google Authorship – kommer det påverka min ranking? gav mig den knuffen i ryggen som jag så väl behövde.

För dig som också vill aktivera Google Authorship och liksom jag använder wordpress.com som bloggplattform så har Niamh Brown skrivit ett ypperligt blogginlägg där han steg för steg berättar hur du ska gå till väga.

Det här är bloggpost 064 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

One Comment
  1. Kul att inspirera!
    Ska också koppla på Google Webmaster Tools! Här ska optimeras!

Kommentera

