Skip to content

Webbappen BookRx ger dig personliga boktips baserat på ditt twitterflöde

2013/03/18

I senaste avsnittet av BBC Click tipsar Kate Russell om webbappen BookRx, en boktipsgenerator som ger dig personliga boktips utifrån ditt eget twitterflöde. Appen är väldigt enkel att använda. Det enda du behöver göra är att ange ditt användarnamn i en sökruta så listar BookRx 42 stycken böcker indelade i sex olika kategorier, baserat på de tweets, användare och hashtags som förekommer i ditt twitterflöde.

Appen fungerar bäst för den som twittrar på engelska, vilket blev ganska tydligt när jag sökte på min egen twitternick @molbimien (jag twittrar mest på svenska). Bland annat listade BookRx hashtags såsom #ftw, #fail och #wtf som relevanta söktermer utifrån mitt flöde.

bookrx

Men utifrån mitt knappa urval av engelska tweets och hashtags så fick jag ändå två konkreta boktips som jag blev väldigt nyfiken på, nämligen Drift into Failure av Sidney Dekker och Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman.

BookRx låter dig också söka på andra användares twitterflöden, vilket kan vara ett spännande sätt att få ny bokinspiration baserat på personer som du ser upp till eller som twittrar mycket om ett specifikt ämne som du är intresserad av.

Det här är bloggpost 055 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

