Skip to content

Googles vårstädning – spiken i kistan för RSS-flöden?

2013/03/14

Natten till idag släppte Google nyheten att de stänger ned Google Reader den 1 juli i år. Tydligen har det funnits tecken på att detta har varit på gång men jag var inte ensam om att sätta kaffet i halsen när jag snappade upp nyheten på Twitter, exempelvis twittrade Emanuel Karlsten ut följande tweet:

Besvikna användare har under hela dagen protesterat mot beslutet på Twitter med hashtagen #savegooglereader. En del har till och med startat namninsamlingar för att be Google ändra beslut där exempelvis listan Google: Keep Google Reader Running i skrivande stund har fått stöd av mer än 60 000 personer.

Snabbt kom det också upp ett klipp på YouTube som parodierar på hur Hitler hade kunnat tänkas reagera på nyheten – en tolkning som inte är helt avlägsen min egen. Scenen är hämtad från filmen Undergången men har fått nya undertexter.

Andra tror att detta är nådastöten som kommer att avgöra RSS-flödets vara eller icke vara. I inlägget Goodbye RSS, Please Come Back diskuterar Thomas Baekdal vad nedläggningen av Google Reader kommer att få för konsekvenser och hans slutsats är kristallklar:

So, RSS is dead. It’s terrible to see it go because the concept could have made everything so much better. But I don’t see how it can recover from the closure of Google Reader and Feedburner. The remaining RSS players and the lack of interest in the market are all pointing to its eventual demise.

Själv har jag börjat fundera på alternativen. Jag kan bara inte acceptera att detta är spiken i kistan för RSS-flöden. Inte rikigt än. Innan jag gick över till Google Reader för några år sedan använde jag en tjänst som heter Netvibes. Den finns fortfarande kvar och bara för några veckor sedan så delade Johan Ronnestam med sig av sina Netvibes-flöden, vilket gör det alternativet ganska lockande.

Men samtidigt så har Reeder, en tjänst som idag bygger helt på Google Reader och som jag har använt för att läsa mina RSS-flöden, proklamerat följande:

Så istället för att deppa ihop så kommer jag nog att ta tillfället i akt och vårstäda i mina flöden. Sedan är det dags att nappa på Googles erbjudande att ladda ned mina RSS-prenumerationer i en XML-fil som jag sedan kan importera i en annan läsare. Och se framtiden an med tillförsikt.

Det här är bloggpost 051 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

