Skip to content

Smarta lösningar för videoinspelning och livestreaming med mobilen

2013/03/01

Yesterdays Photo sessionFoto: Kristina Alexandersson

För jobbets räkning har jag idag undersökt vad som skulle kunna vara en kostnadseffektiv och smidig lösning för att kunna utföra videointervjuer på språng. Som den beundrare jag är av Björn Falkevik och Robin Danehav som driver produktionsbolaget Falkevik & Danehav så har jag förstås utgått från deras ypperliga blogg där de generöst tipsar och delar med sig av sina erfarenheter om allt som har med videoinspelning och livestreaming att göra.

Utifrån det jag har läst mig till så har jag tagit fram två mini-kit som jag kommer att beställa, ett för videointervjuer för jobbets räkning och ett för livesändning av seminarier för min egen privata räkning.

Mini-kit för videointervju med mobilen

Med den här utrustningen tror jag att vi på jobbet kan komma ganska långt utan att behöva lägga ned en förmögenhet. Tanken är alltså att vi ska kunna göra enklare videointervjuer med forskare och andra som vi kan använda i våra olika digitala kanaler.

Men som fkdv-gänget poängterar om och om igen är dock ljudet 10 gånger viktigare än bilden. Frågan är därför om iRig mic hålller måttet? Ett lite dyrare alternativ skulle därför kunna vara Apogee MiC som kostar drygt tusenlappen mer än iRig Mic men som har fått mycket bra recensioner av bland annat Jocke Jardenberg. Men som Jocke påtalar i sitt blogginlägg från förra året så fungerar tyvärr inte Apogee MiC med alla appar, vlket förstås är begränsande.

Mini-kit för livestreaming med mobilen

Jag har länge tänkt att jag ska komma igång med att gerillasända olika seminarier och föredrag som jag går på, speciellt när jag deltar på knytkonferenser som SSWC, Webcoast, SSMX, GeekGirl Meetup med flera. Men jag har aldrig kommit till skott med att köpa den kringutrustning som krävs för att kvaliteten ska bli tillräckligt bra.

Det senaste året har emellertid iRig Mic Cast respektive GripTight GorillaPod Stand lanserats, vilka båda ligger på en prisnivå som jag kan tänka mig att investera i. Så idag har jag äntligen gjort slag i saken och beställt dessa två produkter. Min förhoppning är att jag kommer att hinna få dessa levererade lagom till Webcoast där jag kommer att få möjlighet att testa och återkomma med en recension av utrustningen.

Ett urval av blogginlägg från fkdv.se:

Uppdatering 2013-03-02:

Jag har kvittrat med Jocke och Robin idag och fått lite återkoppling på utrustningen ovan. Så här säger Jocke:

Och så här säger Robin:

Jag har lagt upp alla tweets i konversationen på Storify om du vill veta mer om vad som sas. Men summan av kardemumman är att mina val av mikrofoner till kiten ovan inte är de bästa. Jag googlade därför vidare i jakt på att hitta en prisvärd mikrofon för videointervjuer och hittade dokumentationen från ett seminarium som Björn Falkevik och Petter Karlsson höll på ”the Smithsonian” i höstas. I seminariet så tipsar Björn och Petter om mikrofonlösningar i olika prisklasser och utifrån denna information så tror jag att jag ska satsa på ett par Bose OE2i hörlurar för mini-kitet för videointervju med mobilen.

När det gäller mini-kitet för livestreaming med mobilen så har jag ju redan hunnit beställa en iRig Mic Cast så nu ska jag prova och se om det räcker för mina behov.

Det här är bloggpost 038 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

2 kommentarer
  1. Tack för att du delar och gillar!

Kommentera

