Skip to content

Med jaget i fokus

2013/02/25

Som jag tidigare bloggat om så går jag just nu en kurs i mindfulness. Kursen som sträcker sig över åtta veckor består av åtta kurstillfällen samt en lärarledd tyst heldagsretreat. I helgen var det så dags för denna tysta retreat, vilket innebar sex timmar av yoga- och meditationsövningar, inklusive pauser, som utfördes under gemensam tystnad och utan ögonkontakt med de andra deltagarna. Vi ombads också att stänga av våra mobiltelefoner, för att inte lockas av impulsen att ”bara kolla av läget”.

I tystnaden blev kontrasten mot bruset som vanligtvis omger mig hela tiden snart oerhört tydlig. Kanske består det bruset inte alltid av ljud men ett evigt brus är det inte desto mindre. Ett brus av information, från texter i böcker och tidningar samt från skärmar av alla de slag. Även sociala signaler människor emellan innehåller information som pockar på min uppmärksamhet, som min hjärna ska tolka och tyda, och som gör det svårt för mina egna tankar att tränga igenom.

En annan upptäckt som jag gjorde var hur mina sinnen stärktes och hur olika sensoriska intryck blev starkare när inget annat pockade på min uppmärksamhet och jag istället helt och fullt kunde fokusera på uppgiften framför mig. Som smörgåsen som jag hade förberett till lunch som smakade och doftade mer intensivt än vad jag någonsin upplevt tidigare, trots att jag ätit likadana smörgåsar många gånger förr. Eller ljudet från dagsmejan när jag tog en promenad i vårsolen under lunchpausen.

För mig innebär dessa två ”upptäckter” återigen en påminnelse om hur mycket i mitt liv som jag utför med automatik, som en repsons till all indata som hjärnan hela tiden får ta emot, men utan att ett medvetet val ligger bakom. Samt en påminnelse om hur mycket jag går miste om genom att inte vara närvarande. Frågan jag ställer mig är om det verkligen är så jag vill leva mitt liv?

För att grunna vidare på detta så kommer jag att behöva tid. Tid att vara med mina tankar.

Det här är bloggpost 034 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

