Skip to content

Nu lägger jag gps:en i byrålådan

2013/02/24

En av mina mer lyckade julklappar var när jag köpte en GPS till min sambo för en fem, sex år sedan. Som brukligt är när jag ska handla en teknisk pryl så minns jag att jag tillbringade veckor med att googla och läsa på vilken GPS-mottagare som skulle vara det bästa köpet – i förhållande till min budget – innan jag slog till. Inte kunde jag föreställa mig då hur snabbt denna trotjänare skulle bli utdaterad, både med avseende på funktionalitet och användargränssnitt.

Idag har jag nämligen för första gången använt röstfunktionen i Google Maps på min iPhone för att vägleda mig under bilkörningen och jag är mäkta imponerad. Trots att navigeringen fortfarande är en beta så gör den precis det den ska, minst lika bra som vår TomTom, och dessutom med ett mycket bättre användargränssnitt. Nåja, den engelska betoningen på våra svenska vägnamn är väl kanske inte helt optimal men fungerar ändå helt ok.

Jag ska inte sticka under stol med att vi under åren har varit väldigt nöjda med vår TomTom – speciellt när vi körde till Legoland i Billund förra våren. Men något som jag aldrig riktigt har kommit underfund med är hur jag ska hitta till orter som innehåller diakritiska tecken – vilket ganska många svenska ortnamn gör. Med Google Maps behöver jag inte ens veta vad gatan jag vill åka till heter, inte heller innebär namn som innehåller å, ä eller ö några problem. Det räcker att jag börjar skriva in den attraktion jag vill åka till så gissar Google vart jag är på väg någonstans. Ett exempel på detta är Gröna Lund där jag bara hinner skriva in Gröna innan Google gissar min måldestination.

Jag gillar också att appen även fungerar i bakgrundsläge, vilket gör att jag kan byta låt på Spotify utan att riskera att köra fel. Så nu återstår det bara att köpa en Belkin TuneBase FM så får jag tre funktioner i en. Möjlighet att spela upp musik från min iPhone i bilradion, en exklusiv hållare för att underlätta interaktionen med Google Maps och möjlighet att ladda telefonen i bilen.

Men än så länge är det för tidigt att slänga ut vår TomTom helt och hållet, om inte annat utifall att vi ska åka på en ny bilresa i Europa. Med tanke på de roamingkostnader som användandet av Google Maps i telefonen kan ge upphov till så är det fortfarande inte ett alternativ för navigering utanför Sveriges gränser. Nej, till att börja med så lägger jag gps:en i byrålådan. Tiden får utvisa när det är dags att förpassa den till återvinningen.

Det här är bloggpost 033 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

