Skip to content

När interaktionsdesignen fallerar

2013/02/20
Det står ju tydligt att jag ska trycka på gul knapp före betalning - problemet är bara att den texten är i samma höjd som den gröna knappen.

Det står ju tydligt att jag ska trycka på gul knapp före betalning – problemet är bara att den texten är i samma höjd som den gröna knappen.

Hur svårt kan det vara att använda en betalautomat? Ganska svårt skulle det visa sig när jag för några dagar sedan tog bilen till jobbet för första gången på nära ett år. Jag vet ju sedan tidigare att jag som medarbetare ska trycka på en knapp innan jag börjar avlägga avgift – för att på så sätt kunna erhålla personalpris på parkeringsavgiften.

Kanske var det just den kunskapen som gjorde att jag fastnade framför automaten i vad som kändes som flera minuter, mer och mer frustrerat tryckandes på knappen för att få upp informationen ”Personal” i displayen, dock utan framgång.

Tack och lov kom det så småningom en annan bilist till min undsättning som klappade mig på axeln och påpekade lite försiktigt att jag nog tryckte på fel knapp.

Och där stod jag med lång näsa. Jag var ju säker på att jag gjort rätt och att det var parkeringsautomaten som det var fel på, och så visade det sig att jag inte läst instruktionstexten ordentligt…

Men frågan som jag har grunnat på sedan dess är: Ska jag verkligen behöva lusläsa en instruktionstext för att snabbt och enkelt kunna betala för min parkering?

Läs också:

  • Fler exempel på system med bristande interaktionsdesign hittar du på Jonas Söderströms underbara blogg javlaskitsystem.se. 


Det här är bloggpost 029 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

