Skip to content

ÜberAW – en perfekt plattform för nätverkande

2013/02/15

Precis hemkommen efter en underbar kväll på ÜberAW, ett helt fantastiskt initiativ av Karin Bäcklund och Fritjof Andersson, så sätter jag mig i soffan och läser Magnus Höijs inlägg ”Vad jag lägger pengarna på”. I inlägget skriver Magnus föjande om nätverkande:

Jag tror det är extremt viktigt för mig som företagare, för mitt bolag och för min framtid att ägna tid och kanske även resurser åt mitt nätverk. Luncher, fika, resor. Allt som gör att mitt nätverk växer och mår bra är bra för mig.

Och det slår mig att jag har precis samma inställning. På samma sätt som Sebastian Seung påstår att du är ditt ”connectome”, eller summan av hur alla dina nerver i hjärnan är sammankopplade, så skulle jag vilja påstå att du är ditt nätverk, summan av alla dina kontakter.

Jag vet att jag inte alls hade varit där jag är idag om det inte vore för mitt nätverk, dessa underbara personer som har förtroende för mig, som vet vad jag kan prestera och som utifrån denna kunskap vågar rekommendera mig till nya spännande uppdrag. På samma sätt vet jag att det är mitt nätverk som kommer att öppna nya dörrar i framtiden, som kommer att generera stora som små möjligheter och visa på nya vägar.

Därför blir jag så glad av initiativ som ÜberAW – som i bästa knytkonferensanda låter likasinnade bygga och utvidga sina nätverk i en avspänd miljö. Jag för min del ser redan fram emot nästa ÜberAW. Kanske ses vi där?

Så blir du en framgångsrik nätverkare

Här är mina bästa tips för att göra nätverkandet både roligt och effektivt:

  1. Ha ett öppet sinne. Räkna aldrig bort någon, du vet inte vilka kontakter som kan öppna nya dörrar eller bli det perfekta bollplanket att dryfta idéer och tankar med.
  2. Lyssna efter vad andra söker och försök att identifiera gemensamma beröringspunkter. Men kom ihåg att det handlar om ett samspel, att ge och ta – det finns inget drygare än en person som bara vill prata om sig själv och inte är intresserad av att lyssna på andra. 
  3. ”Be honest and do good shit” brukar Jocke Jardenberg säga och det är en ypperlig rekommendation. I slutändan handlar det ju om ditt professionella rykte, att dina kontakter har förtroende för dig och kan tänka sig att rekommendera dig.


Det här är bloggpost 024 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

2 kommentarer
  1. Ja. Tänk om man fått lära sig nätverka tidigare. Själv har jag varit blyg i mina yngre år men jag har alltid älskat att gå på mingel och alla typer av events. Men jag pratade nästan aldrig med någon. Men nått uppdämt behov fanns där som drev mig. Det är först nu på det senaste året som jag har byggt hela mitt nätverk 🙂 allt med hjälp av Sociala medier

    • Det är också något som är så härligt med just nätverkande – det är aldrig för sent! Möjligheten att börja nätverka finns där, varje dag.

Kommentera

