Skip to content

Tre appar som frigör tankekraft

2013/02/13

”Det är mycket nu” är ett uttryck som som stämmer bra in på mitt liv för tillfället, och har så gjort de senaste åren. Som heltidsarbetande småbarnsförälder har jag, liksom de flesta i min situation, många bollar i luften mest hela tiden. Men om det är något kognitionsforskning visar så är det att den mänskliga hjärnan inte är särskilt bra på multitasking, dvs att göra många saker samtidigt.

busy

Bild: Busy av AJC1 (CC BY-NC-SA)

Min räddning från överbelastning är att försöka undvika att ha allt jag ska göra i huvudet – för att på så sätt frigöra hjärnkapacitet. Till min hjälp använder jag framförallt apparna Evernote, Clear och Shopper.

Evernote

Mitt absoluta favoritprogram Evernote har jag prisat i tidigare inlägg. Just i detta avseende så tar jag Evernote till min hjälp för att komma ihåg saker som annars skulle vara hopplöst förpassade till glömskans korridorer, som till exempel vilka glödlampor vi använder i våra lampor hemma eller vilken modell av dammsugarpåsar som passar till vår dammsugare.

Tipset på just den här användningen av Evernote fick jag ursprungligen från en annan deltagare på en Evernote-meetup som jag var på för några år sedan. Tillvägagångssättet är mycket enkelt, jag dokumenterar helt enkelt det jag ska komma ihåg. I exemplet med lampan så fotograferar jag den och noterar sedan vilken glödlampa som passar just den lampan. När jag väl står i butiken och kommer ihåg att just det, lampan i vardagsrummet har gått sönder, så kan jag snabbt leta fram min minnesanteckning som specificerar både modell och styrka på lampan som jag behöver köpa.

Clear

En annan favorit är Clear, en enkel app för att-göra-listor. Som du säkert vet finns det mängder med appar för detta ändamål men det som tilltalar mig med Clear är det fantastiskt avskalade gränssnittet. Appen gör det den ska göra, på ett snyggt och enkelt sätt.

Shopper

Ytterligare en app som jag använder flera gånger om dagen är Shopper – en app där jag hanterar mina inköpslistor. Det kan tyckas trivialt men genom att direkt kunna notera i Shopper när jag tänker tanken på något som behöver inhandlas frigör jag massor med tankekraft. Det är också sällan som jag drabbas av tankar som ”Vad var det jag skulle handla nu igen?”. Återigen är det en app med ett otroligt bra gränssnitt som är enkel att använda.

Läs också:


Det här är bloggpost 022 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

3 kommentarer
  1. Emma permalink

    Tips! iPhonens Påminnelser kan användas med positioneringsstöd, så att påminnelsen dyker upp på rätt plats. Exempelvis ‘behövs det något hemma’ när lokala Coopen passeras!

    • Tack för din kommentar, Emma! Absolut – påminnelser utifrån var du befinner dig är i vissa fall oslagbara. Min personliga favorit är påminnelsen om att gå förbi en viss kaffeaffär och köpa kapslar när jag befinner mig i närheten av Kungsgatan i Stockholm 🙂

Trackbacks & Pingbacks

  1. Frigör tankekraft med digitala verktyg: Evernote | molbimien

Kommentera

