Skip to content

Så löser YouTube mina vardagsproblem

2013/02/12

Idag har jag haft äran att få delta på den kurs i sökmotoroptimering som KTH ger för sina webbredaktörer. Jag har länge funderat på att hålla en kurs på detta tema för våra redaktörer på Karolinska Institutet så när jag erbjöds möjligheten att få lite inspiration på upplägg av Niklas Olsson på KTH så tackade jag självklart ja.

Niklas började kursen med att visa det numera klassiska YouTube-klippet ”Did you know”, vilket fick mig att börja fundera på temat för detta blogginlägg. Det har nämligen slagit mig flera gånger den sista tiden hur mycket jag använder YouTube för att lösa både stora som små vardagsproblem.

Det senaste exemplet är från förra veckan när jag en kväll när jag kom hem från jobbet gjorde någon konstig rörelse – och fick akut ryggskott. Där låg jag, som en våt fläck på golvet utan att kunna göra varken det ena eller det andra på grund av en fruktansvärd smärta i ländryggen, och ömsom skrattade ömsom grinade över min pekära situation. Det enda jag mäktade med var att, just det, lyfta min telefon och googla på ryggskott. Och där, som andra träff, fanns videon som räddade mig.

Det är naprapaten Fredrik Jensen som bjuder på sitt absolut bästa tips mot ryggskott. Efter att ha läst kommentarerna till klippet bestämde jag mig för att jag inte hade något att förlora, jag gjorde övningen och som ett mirakel var jag nästan symptomfri bara någon timme senare.

YouTube är också min guide när jag ska handla nya, framförallt digitala, produkter, både privat och för jobbets räkning. Utbudet av recensioner och ”unboxing” av allehanda produkter är ju helt fantastiskt och tack vare detta så har jag många gånger full koll på produkten jag handlar redan innan jag har den i handen.

Andra tillfällen då jag tar YouTube till min hjälp är när jag ska hjälpa sexåringen hemma med diverse problemlösning. Som när han började spela Minecraft för några år sedan och vi inte visste vare sig hur man skapar en säng eller öppnar en järndörr. Eller när han vill ha hjälp med att bygga om sina transformers.

Ja, listan på exempel när YouTube kommer till min räddning kan göras mycket lång och i mitt stilla sinne kan jag inte låta bli att undra hur man löste sina vardagsproblem B.Y. (eller ”Before YouTube”)?

Läs också:

Även Jocke Jardenberg har uppmärksammat naprapaten Fredrik Jensen och hans marknadsföring i blogginlägget ”Bota ryggskott med självhjälp – och exempel på marknadsföring som fungerar”.

Det här är bloggpost 021 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

3 kommentarer
  1. Och på tal om seo, jag har ganska bra trafik på den bloggposten 😉

    Anyway, skönt att du blev av med det ryggonda!

    • Ja, det kan jag tänka mig – din artikel kommer upp som träff nummer tre när jag söker på ryggskott på Google…

      Tack, jag är helt fascinerad över hur en sådan enkel övning kan ge så bra resultat, så snabbt!

  2. Tack för videon.

Kommentera

