Skip to content

Jobba hemma-dagen synliggör värdet av ett flexiblare arbetsliv

2013/02/06

De som känner mig vet att jag är ett stort fan av det Teo Härén kallar för härarbete, dvs. att lämna den vanliga arbetsplatsen för att istället arbeta på en plats där du både känner dig och de facto är mer kreativ och produktiv. Därför är jag extra glad att det idag har varit den officiella jobba hemma-dagen i Sverige, ett initiativ som i år tagits av över 135 företag och organisationer som vill förändra synen på arbete – från en plats man går till, till något man gör.

Att jobba just hemma är däremot inte min grej – där finns det alldeles för mycket saker som distraherar mig. Jag trivs istället som bäst när jag får härarbeta på ett café, en vänthall, ett bibliotek eller varför inte en parkbänk under sommarhalvåret. Det som avgör den rätta arbetsplatsen beror helt enkelt på vilken typ av uppgifter jag har framför mig och vilken energi jag behöver ha runt omkring mig för att få flow.

Men jag tycker också att det är viktigt att inte bara fokusera på den plats som man utför själva arbetet på. Det handlar ju också om när på dygnet man är som mest produktiv, något som jag upplever kan förändra sig över tid. Jag har haft perioder i livet när jag varit på jobbet redan vid sextiden på morgonen och fått det mesta av dagens arbetsuppgifter undanstökade innan mina kollegor ens har klivit in på kontoret. Men många gånger har jag också blivit tillsagd att gå hem från jobbet när jag sitter sist kvar på kvällen, precis i det ögonblick som jag upplever att det är nu det börjar lossna, nu har jag flow.

Men med det sagt behöver vi också komma ihåg att vi alla är olika. Vad som är rätt för mig är inte nödvändigtvis rätt för mina kollegor. Vissa av oss trivs faktiskt alldeles utmärkt med att arbeta vid sitt skrivbord mellan klockan 8-17. Jag tror därför att vi i framtiden kommer att behöva lära oss att respektera varandras flexibilitet. Att vi behöver hitta mönster, rutiner och processer så att vi alla får möjlighet att komma till vår rätt, utifrån våra egna förutsättningar.

Läs också:


Det här är bloggpost 015 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Kommentera

