Skip to content

Viljans vs vanans makt

2013/02/05

Nu har det gått 14 dagar sedan jag hoppade på #Blogg100 – bloggutmaningen att skriva 100 inlägg på 100 dagar. Enligt en studie utförd av psykologiforskaren Philippa Lally med kollegor innebär det att jag är 52 dagar från att ha skapat en vana (Lally et al, 2009). I alla fall om man ser till det antal dagar som det i snitt tog för deltagarna i studien att skapa en ny vana – nämligen 66 stycken.

Samtidigt läser jag i boken Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength att du har störst chans att lyckas med en större livsförändring om du fokuserar på en sak i taget. Författarna till boken, Roy F. Baumeister och John Tierney, menar nämligen att du bara har en begränsad mängd viljestyrka och om du belastar den med för många föresatser minskar din förmåga att uppnå något mål alls.

Jag inser därför att jag kanske har tagit mig vatten över huvudet. Förutom bloggutmaningen har jag infört i alla fall minst två stora livsförändringar till sedan årsskiftet. Dels har jag börjat korttidsfasta. Dels går jag en kurs mindfulness. Men skam den som ger sig. Än så länge har jag viljan. Nu gäller det bara att få till vanan.

Det här är bloggpost 014 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

2 kommentarer
  1. Se det positivt. Skulle du drabbas av skrivkramp, så kan du alltid posta en bild eller ett YouTube-klipp eftersom även sådana räknas, men självklart ska du försöka få till några textrader och det tror jag inte du har några problem med.

    Själv hoppade jag på utmaningen först idag (läste om den här om dagen) och det var inga problem enligt Fredrik Wass.

    En stor fördel, och den främsta anledningen till varför jag själv hoppade på tåget, är att jag tror det kan hjälpa oss bloggare att komma på nya idéer att skriva om eftersom vi antagligen tenderar att besöka andra som är med i #blogg100 och på så sätt upptäcka nya saker som vi vanligtvis inte letar efter.

    Jag trillade t ex. in på din sida via ditt #blogg100-inlägg på Twitter 🙂

    • Tack för pepp! Utmaningen för mig är att fortsätta att avsätta lagom mycket tid för att skriva ett inlägg – jag tenderar att ha mycket tankevärk innan jag kommer till skott. Men jag märker att det går lite lättare hela tiden så det känns hoppfullt!

Kommentera

