Skip to content

Underskatta inte webbformulärets betydelse för kundnöjdheten

2013/02/02

Som den aktiva och nyfikna Internet-användare jag är så kan jag lugnt konstatera att jag har fyllt i mer än min beskärda del av webbformulär i mina dar. Jag fyller i formulär om än det ena, än det andra, både på jobbet och på fritiden. Det rör sig om bland annat anmälningsformulär, beställningsformulär, kontaktformulär, rapporteringsformulär och enkäter av alla de slag.

Men trots att webbformulär är en av de vanligaste sätten som en organisation eller ett företag interagerar med både sina presumtiva och redan existerande kunder så upplever jag att många av dessa formulär är onödigt krångliga att fylla i. Ibland så pass krångliga att jag blir sur och letar efter en annan leverantör som kan leverera samma produkt eller tjänst som jag är ute efter.

Det finns många anledningar till att jag som användare inte förstår hur jag ska fylla i ett formulär, eller upplever att det är krångligt och svårt. Men allt för ofta är det tydligt att webbformulären är skapade med ett pappersdito som förlaga och att man i webbifieringen inte har ifrågasatt om alla de fält som finns med i pappersformuläret verkligen behövs på webben.

Senast idag sprang jag på ett sådant exempel. I detta fall är det Swedbank som i sitt formulär för beställning av kreditkort har gjort fältet ”Anställd sedan” obligatoriskt – men utan att lämna instruktioner för hur det ska fyllas i. Jag antar att de vill ha mitt anställningsdatum och fyller i detta – men upptäcker till min förvåning att jag då får följande felmeddelande: ”Du har fyllt i datum felaktigt”. Jaha, tack så mycket för informationen – men hur kommer jag vidare?

swedbank

Det här är bloggpost 011 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

3 kommentarer
  1. Precis! Det ska vara så ”friktionslöst” som möjligt att fylla i ett formulär. Hjälp användaren att göra rätt.
    ”Menade du 2004-12-14?”

    • Precis! Efter att ha provat några gånger visade det sig att informationen som efterfrågades var år och månad, dvs 200412. Inte alldeles självklart…

  2. Groggy permalink

    Tack molbimien!
    Utan din inlägg skulle jag va ”lätt” irriterad….;-)

Kommentera

