Skip to content

Korttidsfasta – vägen till ett längre och friskare liv?

2013/02/01

Jag har börjat korttidsfasta. Två dagar i veckan, tisdag och torsdag, äter jag bara frukost och sedan inget mer förrän nästa dag då jag äter som vanligt igen. Tanken väcktes när jag såg den brittiska dokumentären Eat, Fast and Live Longer. I den undersöker journalisten, läkaren och programledaren Michael Mosley de senaste forskningsrönen som indikerar att kortvarig fasta har häpnadsväckande positiva effekter på hälsan.

Man har länge känt till att ett långvarigt begränsat kaloriintag leder till ett längre liv hos bland annat gnagare, kaniner, hundar och bananflugor. Den bakomliggande effekten för detta tror forskarna beror på metabola förändringar och minskade nivåer av ett antal hormoner, bland annat insulin och insulin-like growth factor 1 eller IGF-1 [1].

Även om man fortfarande inte har kunnat påvisa att kalorirestriktion leder till en ökad livslängd hos människan så finns det studier som visar att liknande metabola och hormonella förändringar som man kunnat relatera till ett längre liv hos försöksdjur också ses hos människor som långvarigt har begränsat sitt kaloriintag [1].

Intressant nog så har man på senare år kunnat påvisa att även så kallad korttidsfasta kan ge de metabola och hormonella förändringar som långvarig kalorirestriktion ger. I en studie där man delade in överviktiga kvinnor i två grupper, en som fick fasta två dygn per vecka men i övrigt äta som vanligt och en annan grupp som fick äta 25 procent mindre än beräknat energibehov varje dag, kunde man konstatera att efter sex månader så var båda dieterna lika effektiva både när det gällde viktminskning och förbättring av andra hälsomarkörer såsom IGF-1 [2].

Ytterligare en spännande upptäckt är att korttidsfasta även verkar påverka hjärnan på ett positivt sätt. Exempelvis stimuleras produktionen av brain-derived neurotrophic factor eller BDNF, som bidrar till att skydda hjärnans celler och bilda nya synapser. Man har också kunnat visa att korttidsfasta kan senarelägga debuten av sjukdomar såsom alzheimers och demens. Detta har man emellertid än så länge bara visat i djurförsök och det återstår alltså att se om det även gäller för människor [3].

I dokumentären från BBC Horizon provar Michael Mosley på vad man kallar för 5:2-dieten under fem veckor. Jag har än så länge bara hållit på i två veckor men jag tycker att det går oväntat bra. Ja, jag blir hungrig de dagar jag fastar. Men det är ok.

För den som vill veta mer så går programmet att googla fram. Jag vet också att SVT har köpt in dokumentären och planerar att visa den under året. Michael Mosely har också sammanfattat programmet på ett bra sätt i en artikel som publicerades på telegraph.co.uk förra året.

Intressant att nämna i det här sammanhanget är också att samma vecka som jag började med 5:2-dieten publicerades även en artikel om detta i Svenska Dagbladet där Henrik Ennart säger: ”Jag fastar för att behålla hälsan”. Kanske är detta den nya dieten som kommer att komma stort i år?

Referenser:

  1. The scientific basis of caloric restriction leading to longer life
    Fontana L.
    Curr Opin Gastroenterol. 2009 Mar;25(2):144-50
  2. The effects of intermittent or continuous energy restriction on weight loss and metabolic disease risk markers: a randomized trial in young overweight women
    Harvie MN, Pegington M, Mattson MP, Frystyk J, Dillon B, Evans G, Cuzick J, Jebb SA, Martin B, Cutler RG, Son TG, Maudsley S, Carlson OD, Egan JM, Flyvbjerg A, Howell A.
    Int J Obes (Lond). 2011 May;35(5):714-27
  3. Intermittent fasting and caloric restriction ameliorate age-related behavioral deficits in the triple-transgenic mouse model of Alzheimer’s disease
    Halagappa VK, Guo Z, Pearson M, Matsuoka Y, Cutler RG, Laferla FM, Mattson MP.
    Neurobiol Dis. 2007 Apr;26(1):212-20

Det här är bloggpost 010 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

Annonser

From → bloggutmaning

3 kommentarer
  1. helena malmström permalink

    Hej!
    Hur går det med korttidsfastan..?!

    • Det går bra! Kör två dagar i veckan, tisdag och torsdag. Fastar då frukost till frukost.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Vetenskapens värld visar dokumentären ”Eat, fast and live longer” | molbimien

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: