Skip to content

Informationssamhället ställer nya krav på kunskap och kompetens

2012/06/09

För någon månad sedan samtalade jag med min bror om den semantiska webben. Från att rent ut sagt ha haft noll koll på detta begrepp tidigare har jag nu börjat uppmärksamma mönster och tecken i min omvärld som jag tidigare inte noterat.

Senast nu ikväll snubblade jag över en av Jan Gradvalls alltid lika välformulerade krönikor med rubriken ”George Orwell varnade för Juholts och Reinfeldts retorik”. I den skriver Gradvall om hur Thomas Pychon, i ett förord till en nyutgåva av George Orwells klassiker 1984, belyser det appendix om språk och grammatik som avslutar romanen och som få kanske kommer ihåg men som i själva verket utgör kärnan i boken.

När jag läser texten kommer jag ihåg hur brorsan i vårt samtal argumenterade för att vi i dagens informationssamhälle sitter och pratar om och analyserar vissa begrepp och frågeställningar som om de vore helt nya. I själva verket, menade brorsan, visar det sig allt oftare att det är gammal terminologi som genomgått en nyrenässans (och kanske fått en ny betydelse) och därmed uppfattas som ”nya” när de plötsligt bubblar upp till ytan igen efter år eller decennier i träda.

En tanke som slår mig är därför att på samma sätt som vi, enligt George Orwell, behöver bevaka och ifrågasätta politisk retorik och grammatik, behöver vi också ha koll på hur vi formulerar oss och använder språket när vi håller på med informationsarbete. Att det åligger oss att ha koll på vår historia, på vad människan redan åstadkommit, innan vi proklamerar att något är nytt.

Ju mer jag gräver, desto fler tecken tycker jag mig också se att retorik och filosofi – ämnen som jag under min ändå relativt långa period av universitetsstudier knappt har berört – går mot en ny vår. Med ett allt större informationsflöde kommer det nämligen att bli allt viktigare att vi är överens om vilka ontologier vi har att förhålla oss till. Eller som George Orwell skriver i boken 1984: ”Den som behärskar det förflutna behärskar framtiden”.

Bonus – retorik

I en artikel från Helsingborgs Dagblad från den 4 mars i år med rubriken ”Tala ni, tolka vi” kan jag läsa att Aristoteles klassiska verk ”Retoriken” numer finns att läsa på svenska – ca 2300 år efter den skrevs – ett tydligt tecken på att retorik är ett ämne i tiden.

Även det faktum att Anders Sigrell 2008 installerades som ny professor i retorik vid Lunds universitet – den första på drygt 200 år – visar på retorikens nyrenässans. Fler exempel på detta är programmet Retorik i P1 och UR:s retoriksatsning.

Bonus – filosofi

Om du vill slipa på dina kunskaper i filosofi rekommenderar jag ”Filosofi för gymnasiet” av Joakim Holmberg –  den första svenska läroboken anpassad för iPad.

From → spaning

Kommentera

Kommentera

