Skip to content

SunSpider låter dig kolla hur snabb din webbläsare är

2012/04/06

Hur snabb din webbläsare är bestäms till stor del av hur bra den är på att hantera javascript. Ett enkelt sätt att jämföra olika webbläsare inom och mellan olika plattformar är därför att mäta den relativa hastigheten med SunSpider Javascript Benchmark.

Nu på morgonen nämnde jag för min brorsa, Torbjörn Sjögren, att jag är sugen på att köpa en Macbook Air. Bakgrunden är att jag vill ha ett enklare verktyg, både privat och professionellt, för att surfa på webben och föra anteckningar med. Jag upplever att min MacBook Pro är lite för tung att släpa på och att min iPad inte riktigt lever upp till mina krav för att kunna vara ett effektivt surf- och anteckningsredskap.

Brorsan tipsade mig då om att innan jag beslutar mig för att göra denna investering bör jag testa surfupplevelsen med SunSpider. Ja, MacBook Air kommer sannolikt att vara både lättare att bära runt på och jag kommer att ha tillgång till det fantastiska tangentbordet som levereras med Apples MacBooksvit. Men frågan är om mina krav på snabbhet när jag surfar kommer att bli tillfredsställda?

Sagt och gjort, nedan är resultatet av denna miniundersökning:

Resultat iPad 2 – Safari – iOS 5.1
1818,0 ms

20120406-220000.jpg

Resultat MacBookPro 2.4 GHz Intel Core i5 (2010) – Safari – Mac OS 10.7.3
303,3 ms

20120406-120139.jpg

Skillnaden i hastighet mellan min iPad och min MacBook är slående, nästan en faktor 6, och borde alltså påverka upplevelsen ganska markant. Kvarstår nu alltså att även testa en MacBook Air, vilket jag hoppas kunna göra i butik inom kort.

From → tester

Kommentera

Kommentera

