Hoppa till innehåll

Twittercensus ger mig verktyg att spräcka min filterbubbla

2013/03/13

Igår presenterade Hampus Brynolf från Intellecta årets upplaga av Twittercensus – en analys och genomgång av svenskspråkiga Twitter. Hela presentationen finns att se i efterhand och Hampus har också sammanfattat de viktigaste resultaten i ett blogginlägg. Du kan också själv söka fram olika twitterkonton och deras innebördes relationer i grafen över svenskspråkiga Twitter 2013. En nyhet i årets kartläggning är att du dessutom kan söka på fyrkanstmärkningar (hashtags) och se vilka kluster som bidrar till diskussionen, se exempelvis #REVA.

Själv återfinns jag uppe i vänstra hörnet av kartan, inkategoriserad i it, pr, sociala medier-bubblan (grön) men också nära kategorin skola, pedagogik, bibliotek (blå) (varje färg utgör en egen kategori).

twittercensus_min_plats_pa_kartan

Men det som slår mig när jag tittar närmare på resultaten är att jag, trots mina föresatser att motverka detta, befinner mig i filterbubbla. Jag följer främst andra twittrare som tillhör samma kategorier som mig själv.

twittercensus_following

Och jag är långt ifrån ensam om detta, vilket också är anledningen till att vi kan se dessa klusterbildningar. I presentationen går Hampus närmare in på detta, något som återspeglas i nedanstående tweets som twittrades ut i samband med seminariet:

Detta har dragit igång en diskussion om hur fria vi egentligen är och om inte Twitter bidrar till att förstärka isoleringen i våra olika filterbubblor. Bland annat har SvD-journalisten Tobias Brandel skrivit en krönika om detta, vilket i sin tur Fredrik Wass har svarat på med ett blogginlägg. Jocke Jardenberg har i sin tur kommenterat Fredriks inlägg genom att länka tillbaka till sin egen blogg och ett inlägg från 2011.

Jag i min tur sällar mig till Fredriks och Jockes tankar. Det som jag till syvende och sist tycker är mest fantastiskt med Twittercensus är att den belyser våra filterbubblor, att den gör det kristallklart att jag faktiskt befinner mig i en filterbubbla. Och det gör det möjligt för mig att bredda min bubbla och upptäcka och följa nya intressanta personer i andra klusterbildningar. Kartläggningen ger mig till och med hjälp på vägen genom att peka ut olika kluster där jag kan börja leta.

Bonus:

För dig som är obekant med termen filterbubbla rekommenderar jag att se Eli Parisers fantastiska TED-presentation från 2011.

Det här är bloggpost 050 i #Blogg100 – en utmaning att skriva ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad.

From → bloggutmaning

Kommentera

Lämna en kommentar